28 april, Hanoi, Vietnam

Halong Bay imorron i tva dagar! Ska bli underbart.

Manga kramar

Hej!
Da var vi framme i Hanoi efter 17 timmars bussresa. Resan gick bra och sleeping bussen var forvanandsvart skon. Sov mycket battre i natt an jag gjort dem senaste natterna.

Nu ska vi utforska staden. Jag ar hungrig och lite shoppingsugen :) hihi. Kramar

Faster Karin, Grattis pa fodelsedagen!

26 april, Hoi An, Vietnam

Hej :)

Det blev tyvarr inga bilder igar, men ska gora ett nytt forsok idag. Vi spenderade nastan hela dagen igar inne hos olika skraddare. Det blev tva klanningar till och en jacka for Carros del. Sa ikvall sen ska vi ta oss till post office och skicka hem ett jatte paket. Blir nog manga kilo.

Forlat for att jag ar sa dalig pa att lagga upp bilder men alla datorer har ar sa sega. Hoppas ni gillar min blogg anda och att ni gillar att kolla pa dem bilderna som kommer upp.

Nu blir det frukost :) Saknar er! Kramar

25 April, Hoi An, Vietnam

God morgon!

Har ar klockan snart 10 men jag har varit vaken i ca 3 timmar. Det har varit riktigt bra dagar har i Hoi An, forutom vart forra hotell har allting varit bra. Dem var lite knappa dar. Hoi An ar valdigt fin stad. Jag vill absolut aka hit igen :)

Vi har iaf shoppat en hel del, eller iaf jag. Sytt upp nagra grejer :) tva klanningar, en kavaj och idag ska jag prova min trenchcoat som jag bestallde igar. Alla sa att shoppingen har var jatte bra. Det konstiga ar att det finns inga kladbutiker, det finns bara skraddare sa om du ser nagot snyggt som dom har pa en skyltdocka da kan du kopa det plagget eller om det inte passar syr dem det efter dina matt. Man kommer ju bli lite krasen med passformen pa klader sen :P

Idag ar det iaf sondag och det blir annu en dag med lite shopping, pa tisdag har vi raknat med att aka till Hanoi. Ar inte direkt sugen pa att satta mig pa en buss igen. Men vi maste ju vidare.

Jag tankte ta med mig kameran ut idag, sa det blir nog en del bilder :)

Hoppas allt ar bra hemma och alla ni som ska flyga, hoppas att ni kommer ivag!

23 April, Hoi An, Vietnam

Hej allihopa.

Forlat for den jatte daliga uppdateringen. Har suttit vid en dator men har inte haft orken att ladda upp narga bilder. Men hoppas ni gillar bilderna fran Angkor Wat. Kanske kommer upp bilder senare fran Genocide museumet. Men det kanns segt att sitta flera timmar framfor datorn for att ladda upp bilder nar det gar sa segt. Men datorn har verkar vara ganska snabb :)

Vi akte fran Kambodja och Sihanoukville i onsdags morse. Idag, fredag kom vi fram. Forst var det 13 timmars bussresa till Ho Chi Minh City, dar lyckades vi boka en nattbuss till Hoi An via Nha Trang. Men nar vi kom fram till Nha Trang 6 pa morgonen sa dem att nasta buss till Hoi An inte gick forens pa kvallen. Som tur ar har ju Nha Trang en strand, sa vi gick dit. Jag log mest i skyggan och sov och laste. Var helt slut efter bussresorna. Sen pa kvallen var det bara att hoppa pa bussen mot Hoi An. Vi ar nu framme och bor pa ett jatte fint hotell. Billigt var det ocksa, 10 dollar for 2 personer. Billigt for vad man far. Vi har till och med balkong :)

Maste ju beratta om Sihanoukville ocksa :)

Vi kom fram 7 timmar forsent efter att ha krockat med en moped pa vagen. Det var tva killar som satt pa den, men bada klarade sig som tur var. Det hade kunnat ga riktigt illa for dem. Var busschauffor fick panik eller nagot och sprang ivag. Sa vi fick sitta i 2 1/2 timme och vanta pa en ny buss och en ny chauffor. Nar vi nastan var framme i Sihanoukville gar bussen sonder, motorstopp. Sa da far vi sitta och vanta pa yttligare en ny. Tillslut kom vi fram :)

Forsta kvallen traffade vi upp Ida, Matilda och Sara fran Sundsvall som vi traffade pa Bali. Dag 2 var vadret inte sa jatte bra sa vi bestamde oss for att aka till ett vattenfall istallet for att ga ner till stranden. Kbal Chhay heter vattefallet. Det var fint men inte som vi hade forvantat oss. Mycket locals som var dar och hade picknick och badade. Men det var jatte roligt att se iaf :)

Pa kvallen sen blev det fest och dag 3 lag vi pa stranden och kollade pa bio pa kvallen. Vi var och sag Shutter Island pa en jatte mysig biograf :) Enorma fotoljer, hur skont som helst. Filmen var jatte bra, men lite obehaglig. Sen hande det roliga jag stotte pa Niclas som har gatt i min klass. Jag visste att han var i Sihanoukville men han bodde pa en annan strand. Det var jatte roligt att traffa honom. Han har varit borta sen september tror jag.

Dag 4 gjorde vi en snorkeltrip. Ganska misslyckad. Grymligt vatten och inget att se. Besviken men vi stannade pa Bamboo Island i 3 timmar och solade och badade och at lunch sa det blev en bra dag tillslut :) Pa kvallen efter att vi hade kakat BBQ for tredje kvallen i rad traffade vi upp Jocke, Lucas och Jonas ocksa dem fran Sundsvall och festade lite tillsammans. Riktigt roligt att mota upp folk igen som har traffat tidigare. Dem har grabbarna traffade vi forsta gangen pa Langkawi och sen pa Perhentian Islands i Malaysia och sen pa Bali. Vi har haft riktigt bra dagar i Sihanoukville iaf :) Det ar ett stalle jag verkligen kan rekomendera :) Strand, barer, bio, god mat, trevliga manniskor :)

Nej nu ska jag ga upp och vacka Carro, jag haller pa att hungrar ihjal. Hors ikvall igen!

14 april, Angkor Wat, Siem Riep, Kambodja

Igar kvall efter att vi kom fram till Siem Riep nagra timmar senare an vi skulle sa hittade vi ett bra boende och bokade ett extra rum till Andreas och Oskar som skulle komma fran Laos samma kvall. Han i receptionen fragade vad vara kompisar hette och sa att han hade en kompis som jobbade pa ett bussbolag som akte mellan Laos och Kambodja. Och det var saklart pa den bussen som Andreas och Oskar satt pa. Sa vid ett tiden pa natten knackade det pa var dorr och dar stod grabbarna :) Sa kul att motas upp lite har och var. Sist var pa Bali och nu i Kambodja 3 veckor senare :)

Vi bestamde att vid nio tiden skulle vi ta en tuk tuk ut till Angkor Wat och dem andra templerna. Tog ca 30 min att komma ut till Angkor Wat som var vart forsta stopp. 20 dollar kostar det for 1 dag-pass. Jag maste saga att jag var grymt mycket mer imponerad av dem andra templerna an Angkor Wat. Jatte fint och sa, men dem andra templerna var mycket vackrare och det fanns mer och se. Vi var iforsig aldrig upp i Angkor Wat for det var 20 minuters ko och sta och koa i ca 35 graders varme i solen kandes inte sa lockande. Men jag ar riktigt nojd med trippen och dem andra templerna var jatte vackra. Sen var vi till Angkor Tom vid solnedgangen vid templet Bayon. Valdigt valdigt vackert. Det ar templet med ansikterna. Efter 7 timmar i varmen bland alla templerna var vi riktigt trotta.

Pa kvallen blev det en god middag pa en resturang som hette Red Piano. Eftersom det var nyar i Kambodja tankte vi att vi skulle ata riktigt gott :) Oskar lyxade till det valdigt mycket for han fick precis reda pa att han skulle fa tillbaka 17 000 kr i skatteaterbaring. Hans middag gick pa 21 dollar medans vi andra nodjes oss med att kaka for 6-7 dollar :P haha.

En riktigt bra dag. Jag hoppas att ni uppskattar bilderna!

12 april, Phnom Penh, Kambodja

Idag var vi till Toul Sleng museumet Genocide.

Det var valdigt intressant men hemskt att se. Det var mest bilder pa manniskor som hade suttit i fangelset och sen blivit avrattade pa Killing Fields. Det var valdigt manga manniskor om man sager sa. Man fick se hur sma celler dem satt i och bilder pa hur dem blev torterade. Fangelset ar en gammal skola sa det var fyra eller fem stora byggnader med tre vaningar pa varje byggnad. Manga rum.

10 april, Da Lat, Vietnam

Idag gjorde vi en utflykt i Da Lat, vi valde City Tour for den verkade mest intressant :)

En super bra dag. Var runt och kollade pa staden, Da Lat ar valdigt fint. Franskt. Vi var till ett vattenfall bland annat :)

Jag skriver inte sa mycket later bilderna saga sitt :)

Mer bilder kommer. Min kamera dog, sa maste ladda den.

15 april, Siem Riep

Hej allihopa.
Ville bara skriva en liten uppdatering. Datorerna har ar sa sega sa det tar evigheter att ladda upp bilder. Vi ska satta oss imorron kvall och lagga upp bilder sa da ska ni fa se vad jag gjort senaste veckan.

Angkor Wat var jatte fint och det ar sa roligt att ha varit dar :)

Kram

Love

Karlek fran mig till er! Bilden ar tagen i Da Lat i Vietnam. Staden dit folk aker pa smekmanad.

11 april, Phnom Penh, Kambodja

Hej Sverige :)

Idag kom vi fram till Kambodja efter tva langa bussturer. Nu ar vi i huvudstaden Phnom Penh. Efter vi har spenderat 5-6 dagar i Nha Trang kande vi att det var dags att ta oss vidare. Vi traffade tva svenska tjejer redan pa bussen till Nha Trang. Isabella och Amilia fran Varnamo. Sa vi har umgatts med dem en hel del i Nha Trang. Sista dagarna traffade vi ocksa 3 trevliga killar fran Norrkoping som vi kanske ska mota upp senare i Thailand.

Nha Trang var iaf bra. Det var skont att bara ta det lungt aven om det fest en kvall. Booze Crusie haha. Det var verkligen inte sa farligt som det later. For dyrt och lite onodigt, men vi hade trevligt och traffade trevliga manniskor. Mellan 17 och 21 var vi ute pa havet och sa fick vi mat och dricka. Men ingen blev speciellt onykter sa va inte oroliga :P

Vi har ocksa sytt upp bikinis :) och sen har vi mest legat pa stranden. Har byggt pa lite av brannan som pa nagot satt forsvinner hela tiden, men ar lite brun nu iaf.

I fredags tog vi iaf morgonbussen till Da Lat och Isabella och Amilia foljde med oss :) Vi fick aka Sleeping Bus for forsta gangen, det var jatte bekvamt. Val framme i Da Lat, var det jatte kallt. Vi drog pa oss tjocktrojor och gick for att ata men da sporegnade det ute och holl i sig i ca en timme. Men vi sprang i regnet till en vietnamesisk resturang dar vi at mindre goda nudlar.

Vi bokade en utflykt for lordagen sen spenderade vi mest tiden inne pa varat rum. Vi hade ett rum med fyra dubbelsangar sa alla hade en varsinn sang :) Jatte skont och valdigt billigt ocksa. Utflykt som var jatte bra, det kommer komma bilder senare och da tankte jag skriva lite mer om det. Sen pa kvallen tog jag och Carro nattbussen till Ho Chi Minh och imorse hoppade vi pa nasta buss till Kambodja pa ytliggare 6 timmar.

Imorron ska vi pa Museum och i overmorgon aker vi harifran. Vi kommer max att stanna i Kambodja i 1 1/2 vecka, sa snabba puckar sa vi hinner med.

Hur ar allt hemma? Blivit nagon var an? Ar snon borta?

Manga kramar

6 april, Nha Trang, Vietnam

Hej :)

Hoppas att ni har haft en bra pask dar hemma. Sjalv har jag legat pa stranden har i Nha Trang. Har lyckats branna mig pa ryggen, inte bra. Nha Trang ar fint, mycket lugnare an Ho Chi Minh City. Vilket ar super skont, vi var sa trotta pa trafiken dar. I Ho Chi Minh finns det ca 4 miljoner mopeder. Helt sjukt!

Vi har inte gjort sa mycket har i Nha Trang. Mest legat pa stranden. Igar morse kl 7 var vi ute och powerwalkade. Jatte skont. Men jag har fortfarande valdigt ont i halsen sa ska nog vara lite forsiktig med det. Vi kommer nog att stanna i Nha Trang tva dagar till, sen aker vi till Da Lat. Ska vara jatte fint dar. Eftersom vi ansokte om visum for sent och vi kanner att vi inte hinner pa 15 dagar aker vi till Kambodja efter Da Lat och ar dar 1 1/2 vecka kanske och sen aker vi tillbaka till Vietnam for att gora norra delen, Hoi an, Hanoi och Halong Bay. Sen blir det Laos :)

Har ingen hemlangtan annu, men jag ser framemot att fa komma hem till sommaren och traffa alla. For saknade ar ni!

Just det Pappa, skriver det har. Skickade hem ett paket nar vi var i Thailand med lite grejer bla. mina bocker fran dykcertifikatet. Det kommer kanske i slutet av April, ar inte saker. Kommer sta ditt namn pa det. Sa du vet det.

Nu ska jag kila, skot om er. Kramar!

Phonenumber

Hej.

Gar inte att skicka till mitt Vietnam nummer sa jag har gatt tillbaka till mitt svenska nummer. Sa ni kan hora av er dit :)

Har ar mitt nya nummer +841203037086

Glad Pask

Glad Pask pa er dar hemma :) At mycket paskgodis at mig :)

2 april, Cu Chi Tunnels, Vietnam

Hejsan.

Idag har vi varit och besokt Cu Chi Tunnels som ligger lite utanfor Ho Chi Minh City. Sa annu en dag da vi skulle upp tidigt. Men vi har varit flitiga dem senaste dagarna. Vi har hunnit med mycket. Tunnlarna var sadar. Det var coolt att ga igenom tunnlarna. Man fick lite panik nar det var helt kolsvart dar nere. Dem hade anpassat tunnlarna for turister sa dem var dubbelt sa stora som i verkligheten. Forutom den upplevelsen att ga genom tunnlarna var det inget speciellt. Men det ar ju roligt att ha varit dar.

Imorron aker vi vidare till Nha Trang och stannar dar nagra dagar, beror pa hur bra vi trivs. Har skaffat vietnamesiskt nummer nu. Har det pa rummet men skriver det senare har. Jag hoppas ni laser bloggen min :) Alltid sa roligt att hora ifran er dar hemma.

Manga kramar fran en nastan helt frisk Elin :)

1 april, Mekong delta, Vietnam

1 april. Vi blev inte utsatta for nagot skamt, vad vi vet om iaf :P

Dag 2 pa trippen skulle besoka "the floating market", vilket jag verkligen sag framemot. Har bara sett bilder pa det. Det ar ungefar den bilden jag har av Vietnam. Det var iaf jatte haftigt. Sa roligt att se hur dem aker mellan batarna och saljer frukt, kaffe mm.

Sen var vi och tittade pa hur man tillverkar risnudlar. Det var en hel familj sen drev den produktionen. Tror det var 4000 kg nudlar per dag. Asiaterna ar verkligen flitiga.

Darefter var vi och halsade pa i en by. Gar knappt att beskriva vilken upplevelse. Vi var in pa en skola och sa gick vi runt bland barnen. I byn var alla glada och nyfikna pa den stora flocken med turister som just kom dit. Valdigt haftigt. Vi har hort valdigt mycket olika asikter om Vietnam, t ex att manniskorna ska vara otrevliga. Det har jag verkligen inte markt av. Jag tycker att alla ar sa glada och hjalpsamma men sa finns det saklart undantag men det gor det ju overallt.

Det var iaf en helt fantistisk tur vi hade till Mekong. Kommer vilja aka hit igen.

Nu kommer det massvis med bilder. Hoppas ni uppskattar dem.

Byns bensinstation

31 mars, Mekong Delta, Vietnam

Dagen innan bokade en tva dagars trip till Mekong Delta. Mekong ar en flod som rinner genom flera av dem asiatiska landerna. Sag verkligen fram emot den har turen. Och bra blev det.

Forst var det ungefar 2 timmars bussresa med ett stopp vid en hantverksfabrik for handikappade. Verkligen duktiga. Sitter och pillar med aggskalstavlor.

Nar vi kom fram akte vi en lite storre bat pa floden for att sen byta till en mindre bat nar vi akte in pa en av dem sma kanalerna. Jatte fint var det. Gar inte att jamfora med nagot. Verkligen en upplevelse att ha akt dar pa floden och se hur folk bor och lever.

Vi stannade till vid en Coconut candy "fabrik". Kul och se hur dem tillverkar cocos godiset. Super mumsigt ocksa :) Kanske foljer med lite hem :)

Sen var det dags for lunch. Lunchen ingick i priset var ingen favorit. Kallt ris och pork. Men vara grannar vid bordet bestallde in en fisk. Se bilderna. Den fisken ar inte vacker nagonstans, fruktansvart ful fisk. Men dem sa att den var god. Sjalva vagade vi inte smaka :P

En jatte bra dag. Ar super nojd med hela dagen. Dagen avslutades tyvarr med en jobbig bussresa till Cantho, staden dar vi skulle bo over natten. Men hotellet var helt okej och staden var mysig. Vi hann inte ga runt sa mycket, vi var helt slut sa vi gick och la oss tidigt plus att vi skulle upp kl 6 dagen efter.

30 mars, Ho Chi Minh City, Vietnam

Hejsan.

"Idag" har vi varit pa The War Museum. Aven om jag var dalig forfarande kande jag att jag var tvungen att ta mig ut. Vi tog en promenad for dem sa att det inte var sa langt till museumet. Men vi gick saklart vilse och ja, men till slut kom vi fram. Det var intressant samtidigt som det var hemskt att se alla bilder pa manniskor som hade tagit sa stor skada av kriget har i Vietnam. Fredrik och Farfar, jag tror att ni hade gillade museumet valdigt mycket.

Efter museumet gick vi en vanda till en park och satt dar en stund. Sen gick vi och at yoghurt med jordgubbar :) Sen blev det Vietnamesisk Water Puppet Show. Jatte roligt att se. Dem var verkligen duktiga. Sok pa youtube om ni vill se, finns saker nagot klipp dar.